جمعیت اسمی در برابر جمعیت موثر (واقعی)، امریکا چه بلایی سر چین آورد؟

امریکا برای تمام شهروندانش، هر نوع همکاری با چین در صنعت نیمه رساناها رو ممنوع کرد، وگرنه ممکنه حتی شهروندی امریکا رو از دست بدن.
در نتیجه، بازار چیپ‌‌های الکترونیکی چین با طوفانی از استعفا در موقعیت های شغلی کلیدی مواجه شده و شرکت ها رو مجبور کرده که تمام شعب خودشون رو از چین خارج کنن

شهو ان‌جی، مدیر نهاد مالی رنسانس چین می‌گه:
“در واقع به صورت ملایم (شبیه اتفاقی که تحریم ها در یک دهه سر اقتصاد ایران آورد)، شرکت های چینی در عمل به عصر حجر فرستاده می‌شوند. (عصر حجر نسبت به رقبا)” یکی از مدیران منابع انسانی فعال در صنعت نیمه رسانای چین به صورت ناشناس به فایننشال‌تایمز گفته:
“این حتی مصیبت بدتریه نسبت به ممنوعیت صادرات نیمه رساناها به چین.”

به عنوان مثال ۶ نفر از هر ۷ نفر فعال در بخش تحقیق و توسعه در بزرگترین شرکت تولید کننده تجهیزات نیمه رسانا یعنی پایوتک، شهروند امریکایی حساب می‌شن.
بیشتر مدیران اجرایی رده بالای پایوتک، از جمله مدیرعامل، آمریکایی هستن.

همه اینا در شرایطیه که با ظهور ملموس نسلی از محصولات هوش مصنوعی مثل چت جی‌پی‌تی، که تنها گوشه کوچک غیرنظامی کاربرد هوش مصنوعی هستن، نیاز سخت افزاری برای تولید هوشی قوی تر، به تجهیزات لبه تکنولوژی نیمه رساناها (که در دست تایوان و امریکا قبضه شده) وابسته است.

تکرار تاریخ اینجا رخ می‌ده:
ایرانیان به عثمانی ها به دلیل نداشتن توپ و تفنگ باختند. در واقع هر نفر مسلح به تفنگ، معادل چند نفر مثلا ۵ نفر شمشیر زنه.
یا کارخانه تویوتا با تکنولوژی که داره، به ازای هر کارگر معادل چند نفر مثلا ۱۰ نفر ایران خودرو تولید با کیفیت تر داره.

حالا هوش مصنوعی و لبه تکنولوژی هم همینه. آمریکای ۳۰۰ ۴۰۰ میلیونی، گویی که با داشتن لبه تکنولوژی، معادل ۴ ۵ میلیارد چینی، جمعیت موثر در قدرت ملی داره.

فاصله دو کشور در زمینه هوش مصنوعی، با گذر زمان بیشتر و بیشتر می‌شه و غیر قابل جبران تر.
همین به زودی در تکنولوژی نظامی خودش رو نشون می‌ده و عملا تکنولوژی خودش رو به شکل جمعیت واقعی به جای جمعیت نسبی نشون می‌ده.
جمعیت اسمی ایران ۸۰ میلیون نفر باشه، اما به صورت واقعی نسبت به اسراییل با ۸ میلیون نفر عملا اگه کمتر نباشه، بیشتر هم نیست.

حتی من شهروند مجهز به چت جی‌پی‌تی، اندازه ۱۰ ۲۰ نفر آدمی که این دسترسی رو ندارند، قدرتمندتر و موثرترم.

جمع بندی اینه که عدد جمعیتی کشورها اسمیه، جمعیت باید تبدیل به المان قدرت بشه و این میسر نیست جز با رشد تکنولوژی و با ژست گذار قدرت از آمریکا به چین، اونم سر یه میانجی گری ایران و عربستان، کلان قضیه اینقدر احمقانه نیست که چین داره دنیا رو قبضه می‌کنه.

نه تنها در عرصه تکنولوژی دچار بحران غیر قابل جبران با امریکاست، که روند جمعیتیش هم منفی و تولید بدهیش هم دو برابر امریکاست به بیان ساده تر، حجم صادرات چین رو کیلویی و حتی دلاری نسنجید
حتی اگر تولید ناخالص ملی چین، ۲ برابر امریکا هم از نظر دلاری و کیلویی بشه، باز به دلیل اینکه لبه تکنولوژی دست امریکاست، در نبرد سر شاخ، شکست خواهد خورد

خلاصه با خودتون، چین ارضایی نکنید. خبری نیست. واقعیت پیچیده تره ایشالا که منظور کلی رو رسوندم و تفاوت جمعیت اسمی و جمعیت واقعی (که کلمات و مفهوم من درآوردی خودم هستن و در حفظ کپی رایتشان کوشا باشید) رو خوب توضیح داده باشم.
قطع یا کند شدن اینترنت ایران نیز همینه.

به صورت برایند، جامعه ایران رو خنگ تر و زامبی‌تر می‌کنه، خشونت رو افزایش می‌‌ده و عملا جمعیت واقعی ما نسبت به بقیه کشورهای منطقه کاهش پیدا می‌کنه.
البته که رشد جمعیت اسمی هم الان نسبت به بقیه اوضاع بدی داره که حتی اینم تشدید می‌کنه.

دیدگاهتان را بنویسید